مهندسی فناوری اطلاعات - تجارت الکترونیک

te

تعریف و هدف

تعریف و هدف

«تجارت الکترونیک» دربرگیرنده هر گونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت می گیرد. تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مباحث مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد تاکید کارشناسان بوده و با سرعت در حال جایگزین شدن تجارت سنتی است و بسیاری از کشورها بهره‌مندی از آن را سرلوحه استراتژی های کسب و کار خود قرار داده‌اند. خرید و فروش و تبادل هر گونه کالا، خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه‌ های رایانه‌ای یا انجام مبادلات تجاری در یک قالب الکترونیکی،‌‌ از تعاریفی است که برای تجارت الکترونیکی بیان شده است. تحولات سریع در این رشته مفاهیم جدید و مرتبط دیگری را بوجود آورده است که برخی از آنها عبارتند از : تجارت همراه (Mobile commerce)، تجارت همکارانه (collaborative commerce) ، تجارت اجتماعی (social commerce) و ...

بطور کلی این رشته از طریق تعامل دو مفهوم تجارت و الکترونیک بوجود آمده است و به بررسی تأثیرات هر یک از این دو حوزه بر یکدیگر می پردازد. از این رو مهمترین هدف این رشته توسعه همزمان مهارت های فنی و مدیریتی دانشجویان جهت درک بهتر مسائل پیچیده این حوزه می باشد. برخی از اهداف دیگر این رشته را می توان توسعه مهارت های علمی و عملی دانشجویان در زمینه های ذیل دانست:
- بسترسازي سيستم‌هاي تجارت الكترونيك از جنبه های فنی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و قانونی
- تحلیل، طراحی، توسعه و مدیریت سامانه های مبتنی بر وب
- کشف و بهره برداری از نوآوری های دیجیتال جهت تحول در شیوه های سنتی تجارت و کسب و کار
- تدوین استراتژی دیجیتال و همراستایی بین استراتژی های کسب و کار و استراتژی های فناوری اطلاعات
- راه اندازی کسب و کارهای نوپای (استارتاپ های) اینترنتی


نقش و توانایی
دانش آموختگان این رشته با گذراندن دروسی همچون استراتژی ها و مدلهای تجارت الکترونیک، بازاریابی الکترونیکی، امنیت تجارت الکترونیک، سیستم های پرداخت الکترونیک، هوش تجاری(BI)، مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)، برنامه ریز منابع بنگاه (ERP) و ... توانایی و مهارت های علمی و کاربردی لازم را برای کسب فرصتهای شغلی در مشاغلی همچون: مدیر توسعه تجارت الکترونیک، وب مستر، مدیر بازاریابی دیجیتال، مدیر فروش اینترنتی، تحلیل گر وب، طراح تجربه کاربری(UXD)، طراح رابط مشتری، تحلیل گر داده های تجاری، متخصص بهینه سازی موتورهای جستجو، مدیر امنیت اطلاعات و ... را بدست خواهند آورد. علاوه بر استخدام در شرکتهای بزرگ، دانشجویان این رشته قابلیت لازم برای راه اندازی یک کسب و کارنوپای(استارتاپ) اینترنتی را به عنوان یک کارآفرین دیجیتال بدست خواهند آورد.

ضرورت و اهمیت
رشته تجارت الکترونیک رشته روز و رشته آینده است. چرا که رشد سریع و فزاینده تجارت الکترونیک در جهان به گونه‌اي بوده است که ساختار تجارت، بانکداری، رسانه های اجتماعی و کلیه مولفه های کسب و کار همچون محصول، مصرف کننده، فروشنده، واسطه ها و فراهم کنندگان خدمات پشتیبان، بشدت تحت تاثیر این روند بوده است و بسیاری از فعالان بازار در دنیای مدرن امروز برای حفظ موقعیت تجارت خود و توسعه آن چاره ای جز پذیرش آن ندارند. امروزه به گواه شواهد و آمار رسمی، بسياري از موفق‌ترين و ثروتمندترين افراد دنيا، مالكان و فعالان عرصه تجارت الکترونیک بوده اند.

طول دوره و شکل نظام

طول دوره

طول دوره حداکثر 4 نیمسال تحصیلی خواهد بود. طول هر نیمسال تحصیلی 16 هفته می‌باشد

تعداد واحد درسی

تعداد واحد درسی

تعداد واحدهای درسی این دوره علاوه بر دروس جبرانی برابر 32 واحد بصورت زیر است:
1- دروس اجباری حداقل 12 واحد
2- دروس اختیاری حداکثر 12 واحد
3- روش تحقیق و سمینار 2 واحد
4- دانشجویان آموزش محور 6 واحد دروس اختیاری می گذرانند در صورتیکه که دانشجویان بعد از گذراندن دو نیمسال تحصیلی و داشتن شرایط پژوهش محوری، درخواست تغییر شیوه آموزشی داشته اند در صورت موافقت بجای دروس اختیاری، پروژه پایان نامه 6 واحد اخذ خواهند نمود.

مدیر گروه

mohammadian

 

دکتر ایوب محمدیان
دکتری
مدیریت سیستم  گرایش فناوری اطلاعات

دانشگاه تهران

کارشناسان گروه

 vahedi

سمیه واحدی
کارشناسی ارشد
مهندسی کامپیوتر- نرم افزار

شماره تماس: 61017212

شهریه دروس

مالی

شهریه ثابت : 9,182,382

شهریه هر واحد نظری : 1,574,304

شهریه هر واحد عملی : 2,597,126

شهریه هر واحد پایان نامه : 5,246,622