دوشنبه 1 دي 1393
صفحه اصلیورود دانشجوورود دانشجو ورود دانشجو آدرس : میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، بین خیابانهای ادوارد براون و نصرت، کوچه مهر، پلاک 3
بازگشت   اخبار
تاریخ انتشار: 08/02/1388
19: 34  : ساعت
نوع مطلب: مصاحبه

دكتر وارث معاون فناوری و تولید موسسه آموزش عالي الكترونيكي نور طوبي:
توسعه كمي وكيفي فعاليت‌هاي نورطوبي هدف ماست


 

معاون فناوری و تولید موسسه آموزش عالي غير انتفاعي الكترونيكي نورطوبي مهم‌ترين هدف موسسه را توسعه كمي و كيفي فعاليت هاي نور طوبي به ويژه در مقطع كارشناسي ارشد اعلام  كرد. دكتر فرهاد وارث در گفتگو با پايگاه الكترونيكي نورطوبي به تشريح برنامه‌هاي آتي موسسه پرداخت و گفت: موسسه آموزش عالي غير انتفاعي الكترونيكي نورطوبي در دو مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد و هر مقطع شامل دو رشته فعاليت دارد و هدف ما علاوه بر توسعه كيفي در هر دو مقطع گسترش مقطع كارشناسي ارشد است. 

 وي افزود: سعي داريم رشته‌هايي را كه با سيستم E-Learning مطابقت و تناسب بيشتري دارد به ويژه در حوزه‌هاي علوم انساني و مديريت توسعه دهيم و به گسترش كمي و كيفي رشته‌ها به ويژه در مقطع كارشناسي ارشد بپردازيم. 

دكتر وارث  با اشاره به برنامه هاي نورطوبي براي توسعه ارتباطات بين‌المللي گفت: گسترش ارتباطات بين المللي با دانشگاه‌هاي خارجي و امضاي تفاهم‌نامه همكاري با اين دانشگاه‌ها به منظور تبادل دانشجو و استاد و همچنين تبادل برنامه از جمله برنامه هايي است كه با جديت در حال پيگيري آن هستيم. 

 وي افزود: همچنين براي بازنگري روي كيفيت دروس ارائه شده در موسسه برنامه ريزي كرده ايم تا محتواي دروس و روش ارائه آن كيفي تر شود.  

  مدیر علمی گروه آموزشی تجارت الکترونیک موسسه آموزش عالي نورطوبي، تشكيل كلاس هاي حضوري رفع اشكال را از ديگر برنامه هاي موسسه اعلام كرد و گفت: هم اكنون كلاس هاي حضوري رفع اشكال در مقاطع زماني مختلف تشكيل مي شود اما قصد داريم باايجاد فضاي فيزيكي مطلوبتر ، اين كلاس ها را گسترش دهيم وبراي هر درس حداقل يك تا دو جلسه كلاس رفع اشكال تشكيل دهيم. 

دكتر وارث همچنين از گسترش گرايش هاي رشته MBA علاوه بر  گرايش مديريت استراتژيك خبر داد و گفت: در سال جاري در مقطع كارشناسي ارشد در رشته حقوق خصوصي نيز دانشجو مي‌پذيريم. 

 معاون فناوری و تولید نورطوبي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به تشريح وضعيت آموزش الكترونيكي در كشور پرداخت و گفت: دانشگاه‌هاي اينترنتي به ويژه براي افرادي كه شاغل هستند و امكان حضور فيزيكي در كلاس هاي درسي دانشگاه را ندارند امكان مناسبي براي تحصيل فراهم مي سازد و به مثابه آموزش حين خدمت عمل مي كند. 

 وي تصريح كرد: اصولاروش تحصيل الكترونيكي و از راه دور براي دانشجوياني مناسب است كه فعال هستند و پيگيري بيشتري براي كسب علم دارند . كساني كه روحيه تحقيق و مطالعه در آنها قوي تر است در روش آموزش الكترونيكي موفق تر  هستند و به همين دليل دانشجويان در حال تحصيل در اين دانشگاه‌ها بايد اين روحيه را در خود تقويت كنند تا به موفقيت بيشتري نايل شوند. 

دكتر وارث با اشاره به توجه مناسب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به توسعه دانشگاه هاي مجازي گفت: خوشبختانه در  سه چهار سال اخير با عنايت ويژه وزارت علوم و صدور مجوز براي ايجاد دانشگاه هاي مجازي خصوصي يا توسعه آموزش مجازي در دانشگاه هاي دولتي‌، زمينه براي جهش آموزش عالي الكترونيكي در ايران فراهم شده و بالطبع آموزش عالي الكترونيكي در ايران توسعه يافته است اما ما تقريبا يك دهه از كشورهايي همچون مالزي، هند و امارات در اين حوزه عقب هستيم و اين فاصله از لحاظ تكنولوژيك، بايد توسط فعالان اين عرصه جبران شود تا پس از جبران عقب ماندگي، بتوانيم همپاي آنها به فعاليت در حوزه آموزش الكترونيكي ادامه دهيم. البته من وضعيت آموزش الكترونيكي در ايران را با كشورهايي مثل آمريكا و ژاپن كه پيشرفت خوبي دارند مقايسه نمي كنم اما اگر بتوانيم همپاي كشورهايي همچون مالزي و هند هم پيش برويم، قابل قبول است. 

وي تصريح كرد: سرعت حركت آموزش الكترونيك در ايران نشان مي‌دهد كه اين هدف قابل دسترسي است چرا كه بر خلاف اغلب كشورهاي ياد شده همچون امارات كه در آن عرضه بيش از تقاضا است‏ ، در ايران تقاضا براي آموزش الكترونيكي بيش از عرضه است و پتانسيل مثبتي وجود دارد كه به پيشرفت و توسعه آموزش الكترونيكي در كشور كمك مي‌كند و به همين دليل مي توانيم با سرعت بيشتري حركت كنيم.

معاون فناوري و توليد موسسه آموزش عالي الكترونيكي نورطوبي‏،  لازمه اين پيشرفت را فراهم شدن زير ساخت ها دانست و گفت: اگر زير ساختهاي ما به گونه اي باشد كه كاربران در همه نقاط به راحتي با قيمت مناسب به اينترنت پرسرعت يا ADSL دسترسي داشته باشند توسعه آموزش الكترونيكي با سهولت بيشتري  امكان پذير خواهد شد. 

دكتر وارث مهم ترين عامل توسعه آموزش الكترونيكي در كشور را توسعه بخش خصوصي اعلام كرد و افزود: تجربه نشان داده در حوزه هايي كه دولت بايد عمل كند با مشكلات بيشتري مواجه هستيم به عنوان مثال مخابرات ،اينترنت را با سرعت مورد نياز در كشور گسترش نمي دهد. در حالي كه در حوزه هايي كه شاهد فعاليت بخش خصوصي هستيم موفقيت ها محسوس تر است چرا كه بخش خصوصي به دليل انگيزه هاي بيشتر با سرعت و اطمينان بيشتري حركت مي كند. در ايران برخي سرويس‌ها انحصاري است و نرخ خدمات هم نسبت به كشورهاي توسعه يافته بالاتر است. به عنوان مثال نرخ خدمات در آمريكا به صورت مطلق كمتر از ايران است و هزينه اجاره سرور در آمريكا، يك چهارم هزينه آن در ايران است ضمن اينكه درآمدها هم در آنجا بالاتر است. در حالي كه با توسعه بخش خصوصي اين مشكلات حل مي شود. 

وي تصريح كرد: دولت بايد به سمت قانونگذاري و نظارت حركت كند و اجرا را به صورت گسترده به بخش خصوصي واگذار كند تابا رفع انحصار دولتي در اجرا شاهد توسعه آموزش الكترونيكي در كشور باشيم. تجربه نشان داده كه ما در كشور از نظر فرهنگي، مشكلي در ارتباط با آموزش الكترونيكي نداريم و اگر خدمتي ارائه شود كه مورد نياز مردم و سودمند براي آنان باشد مردم از آن استفاده مي كنند. 

دكتر وارث در ادامه به مقايسه آموزش عالي الكترونيكي در ايران با آموزش الكترونيكي در كشورهاي ديگر پرداخت و گفت: يكي از نمونه هاي خوب در اين زمينه آموزش مجازي در دانشگاه هاروارد است كه آموزش از كتاب جدا شده و محيطي مجازي هم براي تحصيل و هم براي تجربه اندوزي ايجاد مي شود به عنوان مثال در حوزه مديريت، دانشجو در حين تحصيل به يك مدير مجازي تبديل مي شود تا در محيطي كاملا تعاملي، اشكالات خود را بشناسد و همراه با تجربه اندوزي تحصيل كند. دانشگاه هاي پيشرو در جهان در اين سطح هستند و حتي كشورهايي همچون هند و مالزي هم كه ما خود را با آنها مقايسه مي كنيم به اين درجه نرسيده اند. ارزش          E-Learning در چنين محيطهايي مشخص مي شود چرا كه موجب مي شود دانشجو با تجربه اندوزي در حين تحصيل در هنگام كار در محيط واقعي اشتباهات كمتري داشته باشد يا اشتباه نداشته باشد. معاون فناوری و تولید موسسه نورطوبي ادامه داد: نيل به اين هدف نيازمند سرمايه گذاري كلان، فراهم شدن زير ساخت‌ها و تدوين قوانين حمايتي مناسب است تا بخش خصوصي در حوزه آموزش الكترونيكي فعال‌تر عمل كند.

 

 

 



جستجو